Logga in för att spara produkter och material i dina listor.
Det som startade som ett pilotprojekt med 15 enheter har vuxit snabbt och finns idag på närmare 60 platser runt om i landet – med en utrullningsplan på ytterligare 50 enheter under Q2 och Q3. Displaystället visar ett urval av Höganäs Kakels sortiment och är försett med en interaktiv skärm från taiwanesiska BenQ. Skärmen – som traditionellt används i sammanhang som biljettköp, wayfinding och andra transaktionsbaserade miljöer – har här omformats till ett inspirations- och beslutsstöd i köpresan. Det är en typ av användning som är lika ny för byggbranschen som för BenQ själva.
– Det här är en teknisk och visuell helhetslösning som är ovanlig, inte bara i vår bransch utan även ur ett techperspektiv. Vi har utmanat normen för hur en display används, och istället skapat en hybrid mellan produktkatalog, varumärkesplattform och personlig rådgivare, säger Rickard Wessberg, marknadsansvarig på Höganäs Kakel.
Skärmen låter kunden klicka fram detaljerad information om varje platta i stället, läsa om material och format, se priser och konfigurera sitt kök eller badrum med produkter ur sortimentet. Samtidigt finns de fysiska plattorna inom räckhåll – redo att ses, kännas och jämföras.
– Vi är väldigt glada över att se hur Höganäs har kunnat skapa en ännu bättre upplevelse för sina kunder genom att använda BenQs mjukvaru- och hårdvarulösningar. Att kunna skapa och visualisera lösningar för kunder – med korrekt färgåtergivning – har varit ett av våra främsta mål sedan vi började arbeta med ”digital signage”. Höganäs Kakels lösning visar på ett utmärkt sätt hur detta kan förverkligas. Säger Bo Cramer, Managing Director Nordic, BenQ Europe
Detta är också ett tydligt exempel på en fungerande omnikanalstrategi, där det digitala gränssnittet förlänger och fördjupar det fysiska butiksmötet. Genom att koppla samman det bästa av båda världar – skärm och produkt – skapas en sammanhängande kundresa där inspiration, information och köpbeslut samverkar.
– Dagens konsument rör sig obehindrat mellan kanaler och förväntar sig att information, upplevelse och rådgivning ska finnas tillgängligt oavsett var man befinner sig i sin resa. Vår displaylösning suddar ut gränserna mellan online och offline och skapar en helhet som gynnar både kund och återförsäljare. Vår styrka är produkten i sig – det är färg, yta och känsla som avgör valet. Men vi ser också att dagens kund förväntar sig tillgång till information, inspiration och vägledning i realtid. Den här lösningen förenar de världarna, säger Rickard Wessberg.
Samtidigt finns vetenskaplig grund bakom lösningen. Forskning visar att när flera sinnen aktiveras – exempelvis syn och känsel – uppstår starkare engagemang och ökad köpbenägenhet. Enligt en studie publicerad i Journal of Consumer Psychology (Krishna, 2012) bidrar multisensoriska miljöer till ökad varumärkeslojalitet och ett djupare emotionellt band till produkten. Att få känna på kakelplattans yta medan man digitalt utforskar dess ursprung, användningsområden och pris – skapar just en sådan upplevelse.
– Det är en lösning där känslan av hantverk möter smart teknik. Och det är just där framtiden för bygg- och inredningsbranschens retailupplevelse ligger, säger Rickard Wessberg.
Den interaktiva displaylösningen är en viktig del i Höganäs Kakels ambition att ligga i framkant inom kundupplevelse, produktkommunikation och digital innovation.
För mer information, vänligen kontakta:
Rickard Wessberg
Marknadsansvarig, Höganäs Kakel
Mail:
rickard.wessberg@hoganaskakel.se
Mobil:
+46 73 068 89 97